Tuesday, March 29, 2005

YATIE's A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS- EARTHQUAKE

scene 1 - Jalan Multimedia @12.30am
Kelihatan sekumpulan manusia yg sangat ramai sedang berkeliaran di simpang masuk Blok B Cyberia di mana dipercayai keadaan yg sangat panik dan kelam kabut.


dear : Sayang! Pakai seatbelt cepat!!kang kene tahan kang.
me : Alers...lek laa awak. Roadblock jer tuh (tp dalam hati aku cuak yg teramat sangat sbb aku mmg takut kalau ade roadblock nih)

Dengan terkocoh-kocohnya, aku dan dear memakai tali pinggang keledar sbb takut kene tahan polis. Semasa melalui jalan tersebut, kelihatan sungguh ramai student yg dalam keadaan panik sambil aku pon panik juge sbb kelihatan cam ade kejadian yg tidak diingini berlaku.


me : Awak, ade org bunuh diri kot???tah2, ade org jatuh bangunan ker, balkony ker? (sambil kepala dan mataku meliar melihat ke arah bangunan tersebut)
dear: tahler, tatau laa. Tadek ape2 kot, agaknyer dak2 nih parti kottt?


So kitorang assume tadek aper2. So, kami pon meneruskan perjalanan pulang sbb dah mlm sangat. Setibanya di persimpangan Cyberia, kami lihat begitu byk kereta yg dipakirkan bersimpang siur sampai susah dear nak bawak kete.


dear : Apeler budak2 nih, parking mcm nih. Cam jalan diorang jer...
me : Lerss...marah plaks. ilek aaa..eh awak, naper ramai semacam nih. Nak kate ade blackout cam kat Seri Kembangan tadi, ok jer. ade jer lampu. (sambil aku dan dear tengok2 diorang)
dear : Ha'ah ek, asal ek?
me : ape kate awak tanya kat guard depan tu kang (wink wink)
dear : nak tau, tanya sendiri :p
me : takper, tanak tanya sudah. saya ramai informer. nanti tau jugakk:p


Dear pon tetiba bengang ngan guard tu pasal tetiba jer guard tu tiup wisel dia sekuat hati suruh kitorang berenti. Bengang jugak dear, sbb guard tu tak nampak sticker staff kat kete dear. Mmg nak kene guard tuh!!Sbb dah bengang, dear pon tadek hati laa nak tanya ape jadik kat Cyberia tu tadik.




Scene 2-Homme @1.05am


Dear : Sayang, saya dah sampai rumah dah.Ehehhe...saya dah tau ape jadik kat Cyberia tu tadii...ehehhe (bangga laa tu kununn..sbb dia tau dulu..cettt!!)
me : ape??cepat laa cakapp!!!
dear : errppp..kjap yerr...nak minum air jap
me : isk...cepat laaaa..sibuk plak nak minum air time2 gini
dear : kjap ler....nak mkn plakk
me : adeehhh..dia nihh..cepat lerrr!!!
dear : ehehhee...ade earthquake td. pasal tu ler dak2 tu semua diarahkan turun.
me : erkk..earthquake??ye kerr??kol baper??patut laa dengar dak2 rumah nih tadi citer ade gempa bumi..ade gempa bumi semua. tp sbb dah ngantuk, org terus masuk bilik jer. mana awak tau??
dear : saya tanya kat guard td. dalam kol 12 lebih td gegar. kite tak rasa sbb td kite kan on the road
me : eeiii..takutnyerr sayerrr




Scene 3 - Office @ 8.45 am


sambil buat tatau, aku pon meneruskan keje2 biasa di awal2 pagi. Yanti pon bercerita pasal earthquake, dia tak rasa gegaran sbb rumah dia tingkat 3 jer kat NEA.Kebetulan, kak yang pon baru sampai terus bukak cerita;


kak yang : eeiiii, takutnyer akak smalam. rumah akak bergegar cam kat tengah laut. beralun jer
me : ye ker kak, abis ade ape2 jadik tak??
kak yang : takde ape2, tp takut sangat sbb ingat tsunami. abg akak bukak pintu dengar org jerit2 'keluar...keluar'. Abang akak terus amik imal,akak amik firhan, terus turun bawah. Abang ipar akak terus datang rumah sbb dia ingat kitorang tido, terus grab imal bawak turun. akak dengan tilam2 firhan akak bawak skalik. takut sangatttt.
yanti : abis kak, semua org turun ke kak??ko biar benar kak sampai beralun camtu.
kak yang : turun laaaa...sbb kitorang dah takut sangat. mmg betul2 rasa cam kat laut. beralun sungguh.


aku yang terkedu dengar cerita kak yang terus terdiam sbb cam tak sangka bende2 nih jadik lg setelah kejadian Tsunami berlaku. Alhamdulillah, bende2 nih tak terjadik pada aku. Tp bende2 ginih betul2 buat aku terpk dunia cam dah sampai ke penghujung. Rasa insaf jugak dengar cerita2 gini. Tambah kesian bila dak2 kat cyber hanya dapat naik rumah diorang jam 3.30 pagi. Kesiannya ryn n eza. kalau laa aku tau ape jadik kat diorang masa tu, mmg jer aku pergi carik diorang. insaf betull....



No comments: