Thursday, November 25, 2004

PTPTN- Macam2 Hal

Hari tu ade terbaca dalam akhbar pasal PTPTN nak kutip balik hutang after 2 months complete studies. Giler aper??As one of the peminjam dr PTPTN, rasa cam arahan nih tak fair jer. Fortunately, time aku kene bayar after 6 months complete studies. Tu pon rasa sakit jugak.

Kengkadang aku pelik ngan PTPTN nih, asik bertukar jer polisi. Kejap 4% interest, bayar after 6 month. Then, masa belanjawan 2000 ker 2001 tak silap, gov announce 3%, pay after 2/3 years complete studies. Waah, masa tu mmg rasa bersyukur sangat. At least dah stable financial, baru bayar balik. Berangan jugak laa aku masa tu, kalau sebulan dapat simpan RM 500 dalam ASB, 3 thn dah berape kan? Byk tu!!!Belom sempat abis berangan, baru merasa duit titik peluh, surat PTPTN dah dtg, mintak bayar utang. Adusss!!!Serabut kepala aku. Dah laa masa tu aku baru beli kete. Arghh... sampaikan dah bengang sangat, aku bleh tercakap ngan mak aku jgn mention pasal ape2 yg melibatkan duit kat aku. Rasa bersalah giler plak pehtu.

Hairan aku, dengan selamber jer PTPTN mintak duit without ape2 surat sblm tu. Tau2 sampai surat ade tunggakan. Hampehssss.Pehtu nak suh bayar tunggakan ngan duit bulan2. Mak aiiii...mkn pasir laa aku jawabnyer. Mmg jer masa tu aku tadek jalan lain, sibuk carik part time merate tempat. Member2 rapat aku semua bising marah aku sbb nak buat part time. Mak ayah aku lagi laa lebey. Badan aku yg dulu bulat, gebu dan comel dah jadik cam sekarang nih. Tp disebabkan keje skang nih menuntut 70% of my day, aku mmg surrender aaa. Mmg aku tak larat.

Naseb baik rayuan aku diterima. So skang nih, dapat laa bayar sket2 duit PTPTN instead of paying lump sum. Bila pk2 balik, apsal laaa bodo sangat aku pi pinjam PTPTN??Tp bila pk balik masa tu aku tadak choice. Even family aku buleh dikategorikan sbg keluarga yg biasa2 jer, tp diorang mmg tak mampunyer nak bayar fees blajar aku yg setahun makan RM 12,000 tuh. Ngan duit poket lagi. Dah laa masa tu dok ostel. Everything needs money on that time. Pehtu plak, almaklum laa aku nih budak kg, so tak berapa di expose kan sangat ngan choice2 lain. Bila application aku utk scholar was rejected, aku tatau plak bleh mohon lagi byk kali. Masa final year baru tau. Giler innocent + Blur masa tu. Why am i so stupid at that time. kalau tak, tadek laa aku susah2 nak bayar loan yg mkn masa sampai 15 thn. Mati gue!!

I read an article in one of popular website just now. The writer said that, PTPTN should help anak bangsa sendiri. The should 'throw away' the interest and give ample time to the loan receiver to pay back the loan! "Bayangkan anak-anak kita memulakan kehidupan pasca IPT dengan hutang dan RIBA.Adakah patut kerajaan ?berniaga? dengan anak bangsa sendiri". This is what the writer said in his article. Betol jugak tu ape dia kate.Ntah laaa...

Whatever pon, mmg thankful sangat pada PTPTN sbb bagi pinjaman tu. Kalau tak mb aku tak berada di tahap skarang. Mb PTPN should be reasonable jer in the issues of collecting their money back.

No comments: